2012

„Warsztaty „Seksualność osób z niepełnosprawnością”

W dniach 15.10.2012r. – 16.10.2012r. miały miejsce warsztaty dla wszystkich uczestników WTZ w Bielsku Podlaskim: pt.„Seksualność osób z niepełnosprawnością”, które organizowane były w ramach projektu unijnego: „Służby społeczne – przyjaciele rodzin”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Warsztaty prowadziła znana edukator seksualna, pedagog specjalny – dr Izabela Fornalik. Wykładowca uczelni wyższych, od wielu lat prowadząca w całej Polsce warsztaty dotyczące seksualności osób niepełnosprawnych intelektualnie, ich nauczycieli, terapeutów i rodziców. Jest autorką licznych publikacji i poradników. Warsztaty trwały 16h dydaktycznych. Pierwszego dnia omawiano następujące kwestie:

• Być kobietą, być mężczyzną, – co to oznacza?
• Miłość, życie w związku, małżeństwo
Drugiego dnia:
• Zachowania seksualne i ich konsekwencje
• Macierzyństwo i ojcostwo
• Ochrona przed wykorzystaniem seksualnym
Oprócz spotkań grupowych organizowane były także spotkania indywidualne, które cieszyły się sporym zainteresowaniem uczestników.
„Integracyjny wyjazd do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu”

Dnia 09.10.2012r. uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej w Bielsku Podlaskim mieli przyjemność gościć w progach jednego z najciekawszych muzeów w regionie: w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu im. ks. Krzysztofa Kluka. Wyjazd był organizowany w ramach projektu unijnego: „Służby społeczne – przyjaciele rodzin”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W wyjeździe wzięło udział 25 uczestników WTZ i 7 opiekunów. Muzeum jest jedną z dwóch placówek muzealnictwa rolniczego w Polsce. Powstało w 1962 r. i do chwili obecnej uzbierało ponad 27 tys. eksponatów. Ma piękną lokalizację. Znajduje się bowiem na terenie zespołu pałacowo – parkowego rodziny Starzeńskich. Spacer po skansenie rozpoczęliśmy od zwiedzania kuźni, gdzie zademonstrowano nam pracę kowala. Można było również zobaczyć oryginalne wyposażenie kuźni. Każdy z uczestników dostał małą podkowę na szczęście. Następnie zwiedzaliśmy pałac należący przed reformą rolną do rodziny Starzeńskich, który w czasie wojny został zniszczony i podpalony. Jest to klasycystyczny budynek odbudowany w latach sześćdziesiątych. Mieszczą się w nim sale wystawowe wykorzystywane na wystawy czasowe ze stałą ekspozycją pamiątek związanych z rodziną Ciechanowieckich. Kolejnym miejscem, które zwiedziliśmy była wozownia i stałe ekspozycje poświęcone głównie „mechanizacji rolnictwa” na przełomie dziejów. Drewniane chaty i budynki gospodarcze tworzą piękny Skansen. Nie sposób opowiadać tu o poszczególnych chatach, dworkach czy wiatraku, gdyż każde z nich ma oddzielną, bogatą historię. W sumie w Skansenie znajduje się 47 obiektów wiejskiego budownictwa drewnianego (od XVIII do poł. XX w.). Ekspozycje zmieniają się zgodnie z rokiem obrzędowym. Wystawy prezentują ginące zawody i rzemiosła. Oddzielną kartą w ciechanowieckim skansenie są zioła. Można tu obejrzeć stałą ekspozycję: „Tradycje zielarskie” oraz poznać uzdrawiającą moc ziół. Oglądaliśmy także ciekawą ekspozycję „Muzeum Pisanki – ze zbiorów prof. Ireny Stasiewicz – Jasiukowej i Jerzego Jasiuka” ( jedyne w Polsce Muzeum Pisanki). Na zakończenie naszego pobytu, przy tlącym się ogniu z kominka, mieliśmy przyjemność skosztować kiełbas wędzonych w skansenie oraz poczuć smak wiejskiego chleba. Towarzystwa dotrzymywał nam akordeonista z Ciechanowa.

Kurs „Diagnostyka elektrycznych i elektronicznych systemów samochodowych”

Uczestnik projektu unijnego: „Służby społeczne – przyjaciele rodzin”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, uczestniczył na przełomie miesięcy września i października w kursie: „Diagnostyka elektrycznych i elektronicznych systemów samochodowych”. Kurs odbył się w wymiarze 60 godzin, w tym 10 godzin zajęć teoretycznych i 50 godzin zajęć praktycznych. Zajęcia praktyczne prowadził Pan Wojciech Hryniewicki – właściciel warsztatu samochodowego „Systemy alarmowe – Wojciech Hryniewicki” w Bielsku Podlaskim, natomiast zajęcia teoretyczne odbywały się w Centrum Kształcenia Praktycznego w Bielsku Podlaskim: Program szkolenia objął następujące zagadnienia:

•Instalacje elektryczne pojazdów samochodowych
•Układy zapłonowe
•Akumulatory i alternatory
•Układy rozruchu
•Czujniki, osprzęt elektryczny
•Układy wtryskowe
•Przepływomierze
•Zintegrowane układy zapłonowo-wtryskowe
•Magistrala CAN
•Szeregowa transmisja danych, magistrale komunikacje
•Aparatura pomiarowa
•Ćwiczenia – diagnostyka elementów sterujących i wykonawczych za pomocą narzędzi specjalistycznych, stymulacja uszkodzeń oraz odczyt kodów błędów urządzeniem diagnostycznym
Praktyka – umiejętność posługiwania się urządzeniami diagnostycznymi jak: KTS, oscyloskop, multimetr oraz przykłady z praktyki warsztatowej częstych uszkodzeń wybranych elementów mechatronicznych i elektronicznych.
Wyjazdowe warsztaty szkoleniowo – rehabilitacyjne

W dniach 20.09. – 23.09.2012r. miała miejsce wycieczka dla rodzin uczestniczących w projekcie: „Służby społeczne – przyjaciele rodzin”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Rodzin, które wychowują niepełnosprawne dzieci. W wyjeździe uczestniczyło 38 osób, w tym 10 dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością. Miejscem docelowym uczestników wycieczki był Ośrodek Wypoczynkowo –Rehabilitacyjny: „Maniówka” w Nowej Wsi, położony 8 km. od Suwałk w otulinie Wigierskiego Parku Narodowego. Miejscowość leży na pograniczu Suwalszczyzny i Mazur Garbatych. Obszar jest praktycznie pozbawiony przemysłu z dziewiczą przyrodą, niekończącymi się pasmami jezior, lasów, pól czy łąk. Po drodze mijaliśmy urokliwie położone wsie. Krajobrazy Suwlaszczyzny są bajkowe. Stworzono nawet specjalną kampanię promującą region pod nazwą „Suwalszczyzna – kraina jak baśń”. Pierwszego dnia naszego pobytu wspólnie z animatorami, którzy towarzyszyli nam przez cały pobyt udaliśmy się na spacer nad pobliskie Jezioro Gałęziste, które ze względu na położenie porównywane jest do Morskiego Oka. Tego samego dnia wieczorem przy dźwiękach akordeonu integrowaliśmy się przy ognisku. Kolejny dzień był dość intensywny. Rodzice uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez psychologa: – Panią Bogusławę Frydrych – Szczepkowską, która poruszała temat pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego. Natomiast dzieci w tym samym czasie rozwijały swoje talenty na warsztatach ceramicznych. Wszystkie dzieci poddawane były też zabiegom rehabilitacyjnym, dostosowanym do rodzaju niepełnosprawności. Spędzały także czas próbując swych możliwości w grze w tenisa, bilard czy udając się na przejażdżki rowerowe po okolicy. Trzeciego dnia naszego pobytu rodzice uczestniczyli w warsztatach a dzieci w tym czasie brały udział w pokazie pieczenia chleba, słuchając przy tym opowieści o tradycyjnych recepturach wypieku razowego chleba w regionie. Cała grupa brała także udział w wycieczce Wigierską Koleją Wąskotorową – co jest niewątpliwie jedną z atrakcji Suwalszczyzny. Na trasie liczącej 10 km. usytuowano trzy przystanki, podczas których pasażerowie mogą podziwiać Jezioro Wigry. Ostatniego dnia, kiedy rodzice uczestniczyli w warsztatach, dziećmi zajmowali się animatorzy, tworząc z nimi rozmaite prace manualne, np. „drzewka szczęścia”. Udaliśmy się także w rejs statkiem po Kanale Augustowskim, tzw. „Szlakiem Papieskim”, którego trasa wiedzie przez najpiękniejsze zakątki Puszczy Augustowskiej, po licznych jeziorach, rzece Czarnej Hańczy. Zwiedziliśmy również Wigierski Klasztor Kamedułów i Sanktuarium Matki Bożej Studzieniczańskiej. Po obiedzie w słynnej restauracji „Albatros” w Augustowie skierowaliśmy się w drogę powrotną do domów.

Kurs masażu

Od września rozpoczął się kurs masażu I i II stopnia dla 5 osób biorących udział w projekcie: „Służby społeczne – przyjaciele rodzin”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Przewidzianych jest 150h masażu. Zajęcia prowadzi Pan Grzegorz Kruszewski z Ośrodka Kształcenia Masażystów w Białymstoku, który jest wykładowcą z czternastoletnim doświadczeniem w masażu. W jednym module uczestniczki kursu uczą się różnych form i metod masażu (klasycznego, izometrycznego, relaksacyjnego, kosmetycznego, ujędrniającego, limfatycznego i wyszczuplającego). Osoby biorące udział w projekcie to matki wychowujące niepełnosprawne dzieci. Umiejętności, które zdobędą podczas kursu z pewnością podniosą ich kwalifikacje zawodowe, a tym samym spowodują, iż osoby te staną się bardziej atrakcyjne na rynku pracy. Kobiety będą mogły także w sposób profesjonalny wykorzystywać umiejętności masażu w rehabilitacji swoich chorych dzieci.

Ognisko wzmacniające relacje rodzinne – Koryciny

Dnia 27.07.2012r miał miejsce wyjazd dla rodzin biorących udział w projekcie do Korycin koło Siemiatycz. To niezwykłe miejsce leży w otulinie lasów należących do jednego z największych Nadleśnictw w kraju – Nadleśnictwie Rudka. Magia Korycin wiąże się ściśle z tematem ziół. Wydawać by się mogło, iż w dobie Internetu i telefonów komórkowych zielarstwo jest „niemodne”, ale nic bardziej mylnego. W Korycinach żyje człowiek – Pan Mirosław Angielczyk, dla którego pasja zielarska stała się sposobem na życie. W miejscu, w którym się urodził i wychował stworzył Gospodarstwo Agroturystyczne – „Ziołowy Zakątek”, gdzie kultywuje stare obrzędy i tradycje zielarskie przy jednoczesnym wykorzystaniu ziół we współczesnej kuchni czy medycynie. Podczas pobytu w Gospodarstwie rodzice wraz z dziećmi własnoręcznie przygotowywali mieszanki ziołowe i pachnące woreczki. Zwiedzali miejsca gdzie działa firma „Dary Natury”, produkująca zarówno na rynek krajowy jak i zagraniczny mieszanki i herbatki ziołowe, kawy, przyprawy, zioła do kąpieli, oleje tłoczone na zimno, owoce suszone i inne produkty zielarskie. Dzieci miały także możliwość dokarmiania zwierząt, które licznie są hodowane w Gospodarstwie. Niezwykle ciekawą wycieczkę mieliśmy również wędrując z przewodnikiem po niedawno powstałym Ogrodzie Botanicznym pod nazwą: „Podlaski Ogród Ziołowy”, gdzie zgromadzono w jednym miejscu prawie 900 gatunków i odmian roślin użytkowych. Liczba ta stale rośnie. Zarówno rodzice jak i dzieci byli zdumieni wszechstronnymi możliwościami wykorzystania roślin. Po zakupach w sklepie zielarskim uczestnicy odpoczywali przy ognisku, co było ostatnim punktem pobytu w pachnącej ziołami ziemi korycińskiej.

Szkolenie: „Profilaktyka zdrowotna rodziców dziecka niepełnosprawnego”

Dnia 27.06.2012r. rodzice dzieci niepełnosprawnych biorących udział w projekcie unijnym „Służby społeczne – przyjaciele rodzin” współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, mieli możliwość uczestniczenia w 4 –godzinnym szkoleniu dotyczącym profilaktyki zdrowotnej tychże rodziców. Szkolenie prowadził fizjoterapeuta: Pan Andrzej Daniluk. Celem spotkania było podniesienie umiejętności samokontroli w zakresie zwykłych czynności dnia codziennego związanych z opieką nad dzieckiem niepełnosprawnym. Uczestnicy mieli możliwość wysłuchania w jaki sposób rozpoznawać i radzić sobie ze szkodliwymi przeciążeniami układu kostnego podczas czynności dnia powszedniego. Poznać prawidłowe wzorce w trakcie wykonywania prostych czynności dotyczących np. stania, leżenia, wstawania, siedzenia. Także nauczyć się praktycznych umiejętności (tj. ćwiczeń wzmacniających poszczególne partie ciała) możliwych do wykonania w warunkach domowych. Rodzice poznali również techniki relaksacyjne mające usprawnić ich kondycję psychiczną, co ma niebagatelne znaczenie przy wychowywaniu niepełnosprawnego dziecka.

Autor: A.S

Piknik promocyjno – integracyjny w Warsztatach Terapii Zajęciowej

Dnia 20.06.2012r. miał miejsce piknik promocyjno – integracyjny z okazji pierwszej rocznicy powstania Warsztatów Terapii Zajęciowej w Bielsku Podlaskim. Piknik realizowany był przez PCPR w Bielsku Podlaskim w ramach projektu unijnego pt. „Służby społeczne – przyjaciele rodzin”, współfinansowanego przez Unie Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Na imprezę byli zaproszeni przedstawiciele jednostek samorządowych z miasta i okolic, władze kościelne, sponsorzy, osoby zaprzyjaźnione z warsztatami, rodzice uczestników. Uroczystość była przygotowana przez uczestników WTZ. Rozpoczęła się od Liturgii Słowa Bożego pod przewodnictwem ks. Tadeusza Syczewskiego – rektora Wyższego Seminarium w Drohiczynie. Następnie zaprezentowano część artystyczną, która pokazywała cały przekrój bogatego dorobku warsztatów. Za pomocą prezentacji multimedialnej ukazano działania prowadzone przez poszczególne pracownie, liczne warsztaty, wyjazdy, spotkania, jakie miały miejsce w ciągu ostatniego roku. Uwieńczeniem bogatego programu artystycznego uczestników WTZ były podziękowania skierowane przez kierownika warsztatów – Panią Monikę Piotrowską – Śliwińską do osób, które szczególnie przyczyniły się do rozwoju jednostki. Wręczono statuetki – ” Przyjaciel warsztatów”. Na zakończenie imprezy zarówno goście jak i uczestnicy udali się na poczęstunek. Goście byli zabawiani przez animatorów kultury z Centrum Zabawy i Nauki – „Inny Świat” w Białymstoku.

Autor: A.S

Wyjazd do Nadleśnictwa Bielsk Podlaski

Dnia 29.05.2012 uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej mieli przyjemność wysłuchania prelekcji w Ośrodku Edukacji Przyrodniczo – Leśnej w Nadleśnictwie w Bielsku Podlaskim, gdzie obejrzeli również „film – „Rok w puszczy”. Grupa miała okazję zobaczyć jeszcze kilka wystaw czasowych w Izbie Edukacji Przyrodniczo – Leśnej: „ Leśne Starocia”, gdzie były prezentowane rzeźby Grzegorza Smyka z Kleszczel i P. Aleksego Wasiluka. Można było obejrzeć jak działa nowoczesny monitoring wizyjny – najnowszy zakup nadleśnictwa, który ma na celu zapobieganie szkodnictwu leśnemu. Następnie grupa pojechała na ognisko do Grabowca, gdzie w pięknym otoczeniu szkółki drzew i krzewów hodowlanych spędzała czas wolny. Wszyscy byli pod wrażeniem pracy nadleśnictwa, szerokiej działalności edukacyjnej, skierowanej zarówno do przedszkoli, szkół jak i odbiorcy dorosłego. Leśnicy podkreślali jak ważna jest rola wczesnej edukacji młodego pokolenia w kierunku uszanowania przyrody.

Autor: A.S

Warsztaty teatralne z elementami dramy

Dnia 28.05.2012 odbyło się pierwsze spotkanie z 6 dzieci biorącymi udział w projekcie w ramach warsztatów teatralnych z elementami dramy. Zajęcia prowadzi Pani Lila Wyszkowska, która ma przepracować z dziećmi 20h w miesiącach maj – październik. Warsztaty mają duże wartości kształcące i wychowawcze. Pozwalają dzieciom na wszechstronny rozwój osobowości, wrażliwości, czy ekspresji. Niezmiernie istotna jest także nauka pracy w zespole i integracja grupy, co pozwoli na wytwarzanie poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Ważne jest też budowanie więzi emocjonalnych z rówieśnikami i prowadzącym, czy kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych, rozwiązywania problemów w grupie. Warsztaty to także przygotowanie do uczestnictwa w życiu kulturalnym. Mieszkając w małym miasteczku dzieci mają ograniczony dostęp do szeroko rozumianej kultury, dlatego też warsztaty teatralne mają zachęcić młodych ludzi do sięgania po kulturę z tzw.” wyższej półki”.

Autor: A.S

Integracyjny wyjazd kulturalny „Szlakiem Tatarskim”

Dnia 25.05.2012 miał miejsce wyjazd dla uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej „Szlakiem Tatarskim”. Pierwszym miejscem, który odwiedziła grupa był Tykocin – miejscowość ze względu na bogatą historię jest bardzo atrakcyjna turystycznie. Przed II wojną światową Żydzi stanowili blisko połowę mieszkańców miasta. Bardzo ciekawym dowodem istnienia żydowskiego Tykocina jest budynek Wielkiej Synagogi Uczestnicy mieli przyjemność zwiedzać świątynię pochodzącą z XVII w. To druga (po Starej Synagodze w Krakowie) pod względem wielkości tak dobrze zachowana świątynia w Polsce. Zwiedziliśmy także Dom Talmudyczny, rynek z pomnikiem Stefana Czarnieckiego, Kościół p.w. Trójcy Świętej i zamek w Tykocinie. Zamek króla Zygmunta II Augusta znajduje się w północnym brzegu Narwi, odbudowany przez prywatnego przedsiębiorcę z Białegostoku, został oddany do zwiedzania w ubiegłym roku. Następnie uczestnicy pojechali do Sokółki, do Parafii Św. Antoniego Padewskiego, gdzie grupa modliła się przed cudowną hostią w kościele. Ostatnim miejscem wycieczki osób z WTZ były Bohoniki, gdzie zwiedzano drewniany, zabytkowy meczet. Przewodnik opowiadał o kulturze Tatarów, zwyczajach, obrzędach czy kuchni. Po obejrzeniu meczetu uczestnicy zjedli tatarski obiad u jednej z dwóch rodzin tatarskich zamieszkujących Bohoniki. W drodze powrotnej zwiedziliśmy cmentarz tatarski – jeden z kilku czynnych cmentarzy tatarskich w kraju. Dla grupy biorącej udział w wycieczce było to pouczające spojrzenie w miniony, nieznany świat i możliwość poznania bogatej kultury Podlasia.

Autor: A.S

Warsztaty filmowe

Od maja rozpoczęliśmy warsztaty filmowe dla 8 uczestników WTZ z Bielska Podlaskiego. Warsztaty prowadzi pan Marek Włodzimirow, który jest współzałożycielem Stowarzyszenia Edukacji Filmowej w Bielsku Podlaskim. W sumie grupa przepracuje ze specjalistą 50h w miesiącach maj – czerwiec i październik – listopad. W ramach warsztatów uczestnicy będą pracować ze sprzętem filmowym, wspólnie pracować na planie, w tym przeprowadzać wywiady, uczyć się montażu. Warsztaty filmowe mają rozbudzić zainteresowanie ciekawym kinem, podnieść poziom edukacji filmowej. Istotna jest także sama praca w grupie, wspólny cel mobilizuje uczestników do kreatywności, pomysłowości. Zajęcia pomogą również rozwinąć pasje i z pewnością wpłyną na podniesienie samooceny uczestników. Efektem współpracy grupy z panem Markiem będzie stworzenie prostej formy filmowej.

Autor: A.S

Wyjazdowe warsztaty kompetencji rodzicielskich
II – dniowa wycieczka Sandomierz – Opatów – Krzemionki Opatowskie – Kazimierz Dolny

W dniach 28 – 29.04.2012r. miała miejsce dwudniowa wycieczka dla pięciu rodzin biorących udział w projekcie. Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Opatów: Kolegiatę Św. Marcina i podziemną trasę turystyczną. Miasteczko jest niewielkie, ale urzekające. Zawierucha wojenna ominęła Opatów, dzięki czemu moglismy podziwiać niezwykłe zabytki. Następnie udaliśmy się do Krzemionek Opatowskich, w których znajduje się największy na świecie kompleks prehistorycznych kopalń z epoki neolitu. Po zwiedzeniu kopalni krzemienia pojechaliśmy do Ostrowca Świętokrzyskiego na nocleg, gdzie miało też miejsce 3-godzinne spotkanie rodziców z P. psycholog – Anetą Kocięba, w ramach warsztatów „kompetencji rodzicielskich”. W tym czasie dzieci spędzały czas wolny bawiąc się na wolnym powietrzu. Kolejnego dnia udaliśmy się na zwiedzanie Sandomierza. Ziemia sandomierska urzekła swym bogactwem a zwłaszcza Sandomierz – perełka wśród polskich miast. Piękny zarówno ze względu na położenie jak i ilość średniowiecznych zabytków. Nie sposób zwiedzić go w parę godzin, ale jest to wystarczające zaproszenie by tam powrócić. Jadąc wzdłuż szlaku turystycznego – „Szlak Wisły”, dojechaliśmy do Kazimierza Dolnego, ostatniego miejsca w programie wycieczki. Miejsce jak wyjęte wprost ze starej pocztówki. Niesamowite, że tak małe terytorium mieści aż tyle historii. Po zwiedzeniu dwóch nadwiślańskich miasteczek odjechaliśmy do domu. Wszyscy byli bardzo zadowoleni z możliwości spędzenia dwóch dni z rodziną i zwiedzenia tak ciekawych miejsc. Dla niektórych rodzin był to pierwszy wspólny wyjazd.

Autor: A.S

Arteterapia

Dnia 21.03.2012r. w Warsztatach Terapii Zajęciowej w Bielsku Podlaskim miało miejsce pierwsze spotkanie z arteterapeutą – panią Urszulą Humienik – Dworakowską. W b.r. planowanych jest 28 godzin zajęć arteterapeutycznych dla wszystkich uczestników warsztatów w miesiącach marzec – czerwiec i wrzesień – październik. Arteterapia (terapia poprzez sztukę) wykorzystuje różne środki artystyczne, tj. techniki plastyczne, muzyczne, teatralne czy literackie do celów terapeutycznych, a w tym przypadku jest formą rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Uczestnicy WTZ przejawiają bardzo różne zaburzenia. Często są to problemy w funkcjonowaniu społecznym czy środowiskowym spowodowane niepełnosprawnością. Zajęcia arteterapeutyczne mają pomóc przełamywać te bariery, wzmocnić osobę w bardziej świadomym wyrażaniu siebie, podnieść poczucie wartości czy poprawić funkcjonowanie społeczne. Zajęcia wzbudziły zainteresowanie zarówno uczestników jak i opiekunów. Na pierwszym spotkaniu zastosowano terapię za pomocą sztuk plastycznych (rysunek), do czego wykorzystano farby do malowania palcami, co pozwoliło na ekspresję lęków czy pragnień. Następne spotkania odbywać się będą w poszczególnych miesiącach tego roku.

Autor: A.S

Grupa wsparcia

Ruszyły spotkania w ramach grupy wsparcia. Dnia 09.02,2012 miało miejsce pierwsze w tym roku spotkanie rodziców wychowujących dzieci niepełnosprawne, które odbyło się w ramach grupy wsparcia. Rodzice zakończyli udział w projekcie „Służby społeczne – przyjaciele rodzin” w listopadzie 2011, by ponownie do niego powrócić w br. Spotkanie trwało trzy godziny lekcyjne. Poprowadziła je Pani Mariola Wojtkiewicz, która pracowała z grupą w ubiegłym roku. Kolejne odbywać się będą raz w miesiącu do końca 2012r (za wyjątkiem wakacji). Między rodzicami powstała silna więź, zawiązały się przyjaźnie. Każdy w miarę swych możliwości chce pomóc innym członkom grupy. Możliwość opowiedzenia o swoich problemach i wysłuchania innych osób daje poczucie, iż nie jest się samemu ze swoimi kłopotami a tego typu wsparcie pomaga uwolnić się od ciężaru trudnych emocji i zdecydowanie lepiej radzić sobie z wyzwaniami, jakie niesie życie.

Masaż Shiatsu

20 osób, w tym 10 dzieci niepełnosprawnych, (których rodzice uczestniczą w ramach projektu w grupie wsparcia) i 10 uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej korzysta z japońskiego masażu SHIATSU – „dotyk dla zdrowia”. Masaż wykonuje specjalista masażu – Mirosław Świryd. Jest to masaż o działaniu relaksującym i ogólnie leczącym. Wykonuje się go na podłodze lub na kocu. Osoba poddająca się masażowi shiatsu powinna być ubrana ciepło i wygodnie. Jedynym jej zadaniem jest odprężyć się i głęboko i spokojnie oddychać. Masażysta wykonuje techniki uciskowe i rozciągające, które są bardzo łagodne i przyjemne. Istotnym elementem jest atmosfera spokoju i skupienia. Cały zabieg trawa około godziny. Efektem masażu shiatsu są:

Po jednym zabiegu:
• relaks ciała i umysłu, uczucie wewnętrznego spokoju, lepszy kontakt z własnym ciałem (szczególnie istotny dla osób niepełnosprawnych)
Po serii zabiegów:
• następuje regulacja procesów wewnętrznych organizmu ( np. przemiany materii)
• widoczna poprawa zdrowia w chorobach psychosomatycznych ( bóle głowy, bezsenność, nerwowość),
• akceptacja siebie i własnego ciała,
• poczucie wewnętrznej radości,
• shiatsu usuwa nagromadzone napięcie, które u osób niepełnosprawnych jest duże.
Masaż będzie trwał przez cały rok.
Zajęcia z neurologopedą

W styczniu rozpoczęła się terapia neurologopedyczna dla uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej. Terapią objętych jest 5 osób, z którymi specjalista przepracuje po 10 h. Są to osoby, które przejawiają różnego rodzaju zaburzenia mowy uwarunkowane uszkodzeniami lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego (tj. zaburzenia neurologiczne, psychiczne). Spotkania odbywać się będą przez cały rok (za wyjątkiem wakacji). Poprowadzi je pedagog, neurologopeda – pan Artur Bańkowski.

Autor: A.S

Zajęcia dla dzieci realizowane w ramach Programu Aktywności Lokalnej
Socjoterapia

Od stycznia kontynuowane są zajęcia z zakresu socjoterapii (raz w tygodniu), które prowadzi pedagog, socjoterapeuta, pani – Wioletta Gołębiecka. Zajęcia z terapii społecznej są ukierunkowane na korygowanie występujących u dzieci zaburzeń, zwłaszcza zachowania (agresji, nadpobudliwości) i zahamowania niektórych nieprawidłowości emocjonalnych. Terapią objętych jest 6 dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Wszystkie mają problemy w szkole, które związane są z deficytami poznawczymi, sprawiają problemy wychowawcze a także mają trudności w nauce. Zajęcia socjoterapeutyczne mają na celu dokonanie zmian w zachowaniu dzieci i ich emocjach poprzez zastosowanie różnych technik np. pantomimy, psychodramy, gier, ćwiczeń itp. Praca z dziećmi w poszczególnych grupach będzie realizowana do końca br. roku.

Glottodydaktyka

Od początku roku 2012 kontynuowane są również zajęcia z zakresu glottodydaktyki (dwa razy w tygodniu), które prowadzi pedagog, logopeda, pan – Artur Bańkowski. Równocześnie glottodydaktyk pracuje z dziećmi. Nowatorska metoda – glottodydaktyka ma pomóc dla uczniów w pokonywaniu trudności w czytaniu, pisaniu i rozumieniu odczytywanego tekstu. Coraz więcej dzieci staje się pacjentami poradni dyslektycznych, co więcej wśród młodzieży rozprzestrzenia się analfabetyzm funkcjonalny, czyli niezrozumienie czytanych tekstów. Podczas zajęć glottodydaktycznych mówi się do dzieci w specjalny sposób, dzieląc wyrazy na sylaby, wykorzystuje się także klocki z literami (tzw. „alfabet glotto”), które ułatwiają dziecku skojarzenie konkretnych dźwięków (głosek) ze znakami (literkami). Ważnym zadaniem w tej metodzie jest rozwój narządów mowy i ćwiczenia oddechowe. Z doświadczenia w pracy z dziećmi tą właśnie metodą da się zauważyć znaczną poprawę, tzn. uczniowie czytają płynniej, lepiej rozumieją czytany tekst i piszą staranniej robiąc mniej błędów ortograficznych. Zajęcia z glottodydaktyki będą realizowane do końca roku.

Autor: A.S

Pomoc dzieciom w nauce

Od stycznia 2012 r. ponownie pracuje z dziećmi biorącymi udział w projekcie pedagog – P. Anna Wawulska – Plis. Pani Anna spotyka się z dziećmi dwa razy w tygodniu. Pomaga w nauce i wyrównywaniu braków edukacyjnych, zachęca także do samodzielnej pracy. Jest bardzo lubiana przez dzieci, które chętnie przychodzą na spotkania i pracują z P. pedagog. Zadowoleni są także rodzice. Nierzadko sami nie są w stanie pomóc dzieciom w lekcjach, zwłaszcza, jeżeli jest to nauka języka obcego. Indywidualne podejście do dziecka, wyłuskanie jego słabych stron i przede wszystkim żmudna praca jest najistotniejsze w spotkaniach P. Ani z dziećmi. Pani Wawelska – Plis będzie pracowała z małymi uczestnikami biorącymi udział w projekcie do końca roku za wyjątkiem wakacji.

Autor: A.S

Trening umiejętności społecznych

W ramach projektu systemowego pt. „Służby społeczne – przyjaciele rodzin”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, przeprowadzony został trening umiejętności społecznych, w którym udział wzięło 5 rodziców. Celem treningu było między innymi zapoznanie uczestników ze zjawiskiem agresji i przemocy w życiu człowieka. Uczestnicy mogli poznać kroki kontroli złości oraz czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mające wpływ na zachowanie człowieka. Prowadzący zajęcia modelowali sytuacje społeczne zgodnie z krokami treningu zastępowania agresji, następnie uczestnicy korzystając z osobistych doświadczeń samodzielnie ćwiczyli poznane zasady. Na zakończenie zajęć rodzice stwierdzili, że zdobyta wiedza będzie praktycznie wykorzystana w życiu codziennym jak i zawodowym.

Autor: A.S